Alla inlägg under oktober 2010

Av Annika Westerlund - 19 oktober 2010 16:23

Inge kul!! Han är nu 24% större än genomsnittsbebisen, var 18% större vid förra ultraljudet. Om han håller den procenten (24%) kommer han väga ungefär 4.4 kg vid förlossningen. Det är ok, men känns inte så kul.

Om han fortsätter sin "kurva" och bli ännu fler procent större än genomsnitts bebisen, känns det inte kul!!!! Risken för kejsarsnitt ökar och DET VILL JAG INTE!!!!!!!!!!!

Han väger alltså redan nu 3.6 kg. Det är vad bebisarna brukar väga när de föds.

Från och med i morgon räknas jag som fullgången, vecka 37. Det innebär att bebisen är fullt utvecklad och klarar sig själv, om han skulle födas i morgon. Så någon gång från och med i morgon och fem veckor framåt kan han komma ut. Har han inte kommit ut om fem veckor sätter de igång mig.

För varje dag som går nu kommer han bara att bli större och större. Om han får för sig att stanna där inne längre än beräknat datum, ökar risken för kejsarsnitt.

Jag känner mig ganska nedstämd och lite ledsen. Det känns tungt att få ett sådant här besked. Min förlossningsplan har raserats lite och det känns tungt. Måste nu ladda om och ta med nya variablar i mitt tänk.

Jag håller alla tummar som finns nu, att han kommer lite tidigare än beräknat och att han inte ökar sin tillväxttakt ännu mer!!!!!!!!!!!!!!

Av Annika Westerlund - 19 oktober 2010 10:23

Vilken envis förkylning!!! Jag är fortfarande risig! Hostar en massa och lite snuvig. Har riktigt svårt att somna pga hostan, men jag är verkligen supertrött!!! Hoppas att det lättare lite innan fredag. Jobbigt att åka på skyddsträning en hel dag med den här hostan.

I söndags bakade vi bullar, hallongrottor, muffins och chockladsnittar. Nu är frysen laddad tills alla kommer och ska titta på vårt underverk! Jag har även gjort matlådor med sparrissoppa och biff stroganoff. I morgon ska jag åka och handla så jag kan göra fetostfyllda köttfärsbiffar och svampsoppa att frysa in också. Sen är frysen laddad inför Pelles ankomst! Kommer bli kanon att slippa laga mat varje dag om man inte orkar. Risken finns ju att det blir en massa onyttig hämtmat när man inte har ork och lust att laga! Men inte nu, allt är förberätt och klart.

Nu är även det sista inhandlat, dvs bröstpump och två ammningsbhar. Det är bara barnvagnen som ska hämtas. Känner mig lugn, nu när allt praktiskt är klart!


På eftermiddagen figgade syrran lite i skyddet. Eftersom jag är ganska trött av förkylningen och dessutom bakningen, så tränade vi bara här hemma på tomten. Känner mig mycket nöjd!


Transporter- han fick gå längre sträckor och förbi syrran flera gånger innan bet = mycket bättre position. Att lägga ner honom vid fel attityd och placering tyckte jag inte gav något. Den här gången rymde syrran varje gång Diesel fått mitt "varsegod" och betten blev mycket bättre!! Till och med riktigt kraftfulla!!!


Bevakning- gjorde tre stycken. Fick ett blicksläpp, men väldig bra för övrigt.


Civilsändade- gjorde först två stycken där jag kommenderade ligg och han fick ligga några sekunder. Inga problem! Sen gjorde vi tre stycken där vi väntade in honom tills han hade lagt sig självmant. Första gick sådär, andra gick bättre och den tredje la han sig nästan på en gång!!! Kanon!! Super nöjd!!


Igår tränade jag lite själv hemma på tomten. Transporter och bevakningar med släppande och nytt fasttagande.


Transporter- bra! Körde likvärdig som vi gjord med syster.


Bevakningar- mycket bra!! Släpper själv utan kommando och har börjat backa ut och lägga sig, men det tar lite tid. Men envis som jag är, väntar jag bara ut honom. Han är verkligen duktig på att försöka klura ut själv vad det kan tänkas att jag vill att han ska göra.


Igår var det även dags för återbesök hos veterinären. Halsmandlarna såg fina ut, men är lite förstorade. Skulle han få en ny infektion inom de närmsta månaderna, så blir det operation. Jag hoppas nu på att han håller sig skinnet så vi slipper operera!


Idag tar vi det lite lugnt. Ska på tillväxtultraljudet klockan två, men förövrigt ska jag försöka slappa. Diesel får komma på undantag i dag. Trots att jag har sovit hyfsat bra i natt, känner jag mig väldigt matt i kroppen. Bäst att ta det lugnt, så jag blir av med den här förbannade hostan!!

Av Annika Westerlund - 17 oktober 2010 05:18

Nästa fredag (22 okt) bär det av till Frida och Jonas för lite skyddsträning. Jag har ju mest tränat själv, men kände att jag behöver träna lite mer mot figge innan. Min snälla underbara syster ställde glatt upp!

I fredags vid tolv hämtade jag henne för vidare färd till Nacka BK.

Diesel var nästan lika taggad som i måndags, men denna gång var jag mer noggran med attitydsträningen. Han åkte in i bilen igen och syrran och jag gick ner på planen med grejerna och pratade igenom vad vi skulle göra. Syrran har aldrig sett varken skyddsträning eller tävlingar förut, men det kändes inte som något hinder. Jag förklarade bara i detalj hur vi skulle genomföra varje övning. Transporter, bevakning och civilsändande stog på schemat.

När vi gick tillbaka till bilen, var det en mer dämpad Diesel. Vi tog oss ner till planen och där blev det bara en kort paus innan attityden var rätt och vi kunde börja.


Transporter- syrran stog vänd mot oss med ärmen på sig och när han gick bra fick Diesel ett "varsegod" att bita och vann ärmen på en gång. Lite dålig position och het i början, men det såg ganska bra mot slutet.

Nästa gång ska jag dra det lite längre. Om han är så där het med dålig postion, så tänkte jag banna honom och kommendera honom att lägga sig. Jag står i viloposition, kanske pratar lite med syrran och när han har lugnat sig gör vi ett nytt försök.

Jag tänkte också gå mot och förbi syrran flera gånger innan han får bita. Detta för att få ner förväntan, så fort vi vänder upp mot figgen.

Hans inhopp är mycket sämre i transporterna än i bevakningarna och civilsändandet. Funderat lite på det. Jag tror det har att göra med att ärmen hamnar liksom mot figgens kropp och då vågar han inte ta i lika mycket. Nästa gång vi tränar ska syrran göra likadant som i bevakningarna, dvs "rymmma" så fort jag har sagt "varsegod" till Diesel. När hon "rymmer" vänder hon sig bort från oss med ärmen ut från sidan.


Bevakningar- det var mycket enklare att störa honom i denna miljö. Tänk vad viktigt det är att byta plats när man håller på med inlärning. Fick ganska mycket blicksläpp i början, men sen fattade han galoppen och gjorde bra ifrån sig. Betten var som sagt mycket bättre i tranporterna. Här valde jag att inte skicka honom på kommando, utan syrran fick "rymma" när jag gjorde tummen upp. Sista bevakningen gjorde han mycket bra och gick i ärmen superfint!


Civilsändande- den delen av sändandet vi tränar på är den första. Diesel sitter brevid mig och syrran står mellan tjugo till fyrtio meter bort (på tävling är det sjuttiofem). På kommandot "revir" springer Diesel fram till figgen och lägger sig för att bevaka ca tre till fyra meter framför. Det var flera måndader sen vi tränade detta sist, så jag trasslade inte till det med spontana lägganden utan kommenderade "ligg" när han var i lämplig position. Om han la sig på en gång "rymde" syrran och på detta sätt fick han sin belöning. Skickade tre gånger och det gick bra alla gångerna.

Nästa träningstillfälle tänkte jag att han skulle få ligga mellan tre till typ sex sekunder innan figgen rymmer och ev prova om vi kan få fram ett spontant läggnade. Jag säger alltså inget utan hoppas att han lägger sig själv när han är framme hos figgen. När vi tränar detta får han bettbelöning direkt när han lagt sig.


Jag är nöjd med träningen. Önskar att tranporterna vore bättre!! Tänkte kolla med syrran i morgon eller jag menar idag (klockan är ju snart sex på söndagmorgon) om hon har lust att figga lite till. Sen jobbar hon måndag, tisdag och onsdag så då blir det ingen träning. Torsdagen är ju dagen innan vi ska till Frida och jag vill helst att det ska gå några dagar mellan varje träningspass. Upplever att inlärningen går snabbare om den får sjunka in lite! Hoppas, hoppas att hon vill!!!


Nu ska jag försöka sova en stund igen. Jocke brukar vakna mellan åtta och nio på helgerna, så det blir nog ganska lagom att gå upp då. Trist när jag har de här sömnsvårigheterna, men det är ju bara kroppens sätt att förbereda sig för vad som komma skall!



Av Annika Westerlund - 17 oktober 2010 04:28

Nu sover jag inte så bra som jag gjorde för några veckor sedan. Natten till onsdag sov jag ingeting. Ja, just det ingeting!!! Försökte somna, gick upp och skrev handlingslapp och en Att göra-lista, förskökte somna igen, gick upp och läste osv. När Jocke åkte till jobbet (04.30) gick jag upp och frostade av frysen, städade ur och omorganiserade köksskåpen. När klockan blev sju var jag klar. Ja, frysen var inte helt avfrostad, men den fick fortsätta själv för nu var jag trött. Gick och la mig, somnade strax innan åtta och sov till tio. Sen tvingade jag mig själv att hålla igång hela dagen.

På eftermiddagen var det dags för min extra besök hos barnmorskan. Hon är ju orolig för att magen växer så mycket. Tyvärr var min ordinarie BM sjuk, men jag fick träffa en annan som var nästan lika bra. Mätte magen och lyssnade på Pelles hjärta. En centimeter till hade magen växt....... Hon tog beslutet att boka ett extra ultraljud för att kolla hur stor min grabb är nu. Fick en tid på tisdag den 19 för ett så kallat tillväxtultraljud.

Åkte därifrån och hämtade Jocke på Scaniaverkstaden, där han lämnat sin lastbil för rep och åkte till Ica Maxi och storhandlade. Har läst på flera gravid sidor där man rekommenderar att göra storkok, så man har lite matlådor i frysen att ta till när bebben är nyfödd. Sagt och gjort handlade vi mat så jag ska kunna göra lasange, biff stroganoff och sparrissoppa. Nästa vecka tänkte jag köpa grejer, så jag kan göra svampsoppa och fetaost fyllda köttfärsbiffar. En så länge har jag gjort en stor lasange. Det blev elva och en halv portion! Så nu ligger åtta av dessa i plastburkar infrysna.

Efter den aktiva dagen trodde jag att jag skulle få sova ostört natten till torsdag, men inte då..... Släckte strax efter nio. Skulle upp tidigt på torsdagen, då vi skulle vara på Danderyd för en förlossningsföreläsning klockan åtta. Kvart över tio hade jag fortfarande inte somnat. Gick upp, klädde på mig och tog en halvtimmes promis med Diesel.

När jag kom in drack jag en varm kopp med honungsvatten. Jag är ju ganska risig i min hals och hostar lite, så honungvatten brukar lindra. Läste Vi i villa, och gick sedan och la mig strax innan tolv. Lyckades faktiskt att somna nästan direkt och sov fram till klockan ringde halv sex. Då var jag mer död en levande!!!

Vi krånglade oss igenom köerna och anledde till Danderyd. Där fick vi reda på att föreläsningen var flyttade till kl tolv. Grrrrr!!!!!! Jocke som hade tagit ledigt och allt. Som tur var hade han tagit ledigt hela dagen, så vi köade tillbaka och åkte till hans firmas garage och fixade lite.

Föreläsningen på eftermiddagen var värt väntan och all tid i köer. Mycket av det de sa har jag redan läst om, men det kom upp mycket nya saker. Jocke är ju ingen älskare av föreläsningar och kurser, men lyckades hålla sig vaken och tyckte nog att han hade fått mer insikt i vad som komma skall. Framför allt tyckte jag om att de pratade mycket om hur viktig partnern är och att hans viktigtaste roll är att agera "hejarklack" och stötta mamman. Ja, lite massage är ju önskvärt också!!

Föreläsningen var uppdelad på två föreläsare. Den första pratade om sammandragningar, förvärkar och förlossingen. Den andra föreläsaren pratade om vad som händer efteråt på BB, ammningen och de första veckorna hemma.

Jag tyckte det var kanon!!! Det enda jag önskade mig var lite fler bensträckare. Det är inte lätt att sitta på ganska hårda aulastolar i nästan två timmar i sträck. Mitt bäcken protesterade vilt!!!!

Natten till fredag sov jag gått, men natten till lördag låg jag vaken lite. Dock "bara" två timmar. I natt somnade jag tolv och sov till halv tre och sen dess har jag varit vaken. Visserligen har nog hostan varit bidragande orsak i natt, men det var ingen idé att ligga o kämpa. Tur att man har datorn, så man kan skriva av sig lite.

Sömnlöshet var en av de saker den första föreläsaren pratade om. Det är verkligen inte ovanligt i slutet av graviditeten! De har inte kunnat bevisats, men de tror att de är kroppen själv som förbereder sig på vad som komma skall. Dvs att sova korta perioder i taget, med amning osv emellan. Det är bara för mig att acceptera! Men jag hålller kvar vid att inte sova middag!!! Jag sov två timmar mitt på dagen i tisdags och då fick jag inte sova på hela natten till onsdag. Nä, nu får kroppen skylla sig själv om den inte vill sova om nätterna!!!!

Av Annika Westerlund - 12 oktober 2010 18:59

När Diesel väl hade lugnat sig lite, så körde vi igenom lite moment från trean + krypet och framförgåendet i lägre.


Metallapporten- ett skick som blev kanon = det fick räcka


Hopp apport- samma här ett skick som blev perfekt!


Rutan- första skicket pang in mitt i rutan = belöning. Andra skicket bra, men inte lika centrerat. Valde att inte belöna direkt, utan han fick ligga och jag gjorde hela tranporten men ingen inkallning. Vände upp och gick mot honom då fick han "varsegod". Låg stilla och fint.

Gjorde om kom lite långt fram i rutan, men fortfarande innanför, gjorde hela tranporten och kommenderade fot stax innan jag var framme vid utgångspunkten. Låg stadigt innan och slöt upp fint intill sidan utan knuff eller likande.


Fjärren- gjorde en gång och alla skiften, men jag gick inte tillbaka utan belönade när han lagt sig sista gången. Mycket bra skiften!!!!! Inget att anmärka på, så jag gjorde inget mer.


Inkallning med ställande och läggande- första gjorde jag till och med läggandet och belönade där. Såg mycket bra ut! Andra fick jag om möjligt ett ännu bättre ställande, så jag valde att belöna där och gjorde inget mer.


Krypet- mycket bra!! Gjorde det tre gånger och de två sista med vänstersväng. Kunde vara lite kvickare i att svänga med bakdelen, men otroligt bra med tanke på hur lite vi tränar detta moment.


Framförgående- bra, lite för sträckt koppel åt ena hållet. Han fick gå fram och tillbaka två gånger tävlingsmässigt innan belöning. Nöjd! Förhoppningsvis behöver vi bara visa detta på tävling en gång till! Nej, just det ja. Två gånger minst blir det ju. Vi ska ju tävla skyddet också.


Jag är nöjd med momenten, men inte nöjd med hans attityd. Visserligen var det måndagsträning, så det var lite fler på planen och så var tjejerna (Axxa o Faran) med. Men han måste ju lära sig att klara av detta också!!

Ja, nu ska jag lägga mer jobb på attitydsträningen och det kommer nog bli mest skyddsträning framtill nästa fredag!

Av Annika Westerlund - 12 oktober 2010 15:01

I förra veckan kom jag mig inte för att åka i väg och träna lydnad. Vi promenerade en massa istället och passade då på att träna transporter. Börjar kännas riktigt bra! Tränade mycket på ställen där han har förväntan framåt t ex innan vi kommer in i skogen och innan man kommer fram till ställen där många rastar sina hundar = många härliga dofter att undersöka. På detta sätt får jag en dragning framåt precis som det är i skyddet, då han vill fram och bita i ärmen på figgen.


Igår däremot kom vi iväg och träffade Anna, Axxa och Faran på Värmdö BK. Diesel låg väldigt högt i aktivitetsnivå redan vid bilen och det tog en bra stund innan vi kom därifrån ut på plan och sen innan vi kunde börja träna. Suck! Inge kul!!

Jag försökte komma på vad det beror på och några saker dök upp i huvudet:


1. Vi tränar inget fotgående längre, ett moment som Diesel tycker är ganska tråkigt och som dessutom är ett lugnt koncentrationsmoment.


2. Vi har ökat på med mer lek för att få bättre apporteringsmoment.


3. Tyvärr har jag då fastnat lite i att leka mer och belönat likvärdigt i de andra momenten.


4. Vi har tränat längre pass och då på någon brukshundsklubb.


Hur löser jag detta? Jo, jag ska prova med följande:


1. Om han börjar gapa och pipa en massa när jag tar ut honom ur bilen, åker han in i bakluckan igen och jag går ner själv på planen. Fortsätter med detta tills han har lugnat sig.


2. Ta mig i kragen och åka iväg oftare, men då bara sitta passiv i tio minuter, en kvart. Om det finns något kul att titta på kanske ännu längre, för att sedan göra ett eller två moment och åka hem.


3. Kortare och tråkigare belöningar. Momenten är så självbelönande i sig, så det räcker med att han får hämta avståndsbelöningen får lite klapp och kel och sedan börjar vi om.


Jag ska prova med detta och hoppas på att jag får tillbaka den attityd vi hade innan KM:et. Måste även vara lika noga med attityden när jag tränar skyddsmomenten.


I lördags fick jag ett mail från Frida Sundberg om jag ville ha en ordinarie plats på skyddsträningen den 22 okt (va reserv tidigare) och det vill jag ju verkligen. Anna hade också fått den frågan, men kan inte vara med.

Jag får åka själv denna gång, men som tur är det en fredag och då kan min snälla syster följa med och serva mig lite. Jag vet inte om jag orkar en heldag med skyddsträning, men nu kan hon hjälpa mig med upp och nervärmning mm om jag behöver.

Blev ju tvungen att verkligen träna på skyddsmomenten nu som vi fick i läxa. Tränade lite i söndags själv och sen hjälpte Jocke mig. Men jag tycker han får sämre bet på husse och jag tror att det beror på att Jocke är duktig på att dra undan lekisen i vanliga leken, så Diesel litar inte på honom helt och då vågar han inte satsa. Tränade lite på själv igår och idag.

Tyvärr började jag bli rosslig i halsen i lördags och kände mig hängig igår. Idag mår jag riktigt pyton, så det blir flera korta pass med träning och inga promisar. Diesel bryr sig inte, bara han får gör något. Så här har vi tränat dessa dagar:


Transporter- jag har börjat lägga bitstocken på marken och tränat "här" runt den. Gått förbi, gått rakt emot osv osv. När han gått riktigt bra i flera meter har han fått "varsegod" och om han har tappat position har jag bannat honom och vänt mig från bitstocken.

Gick riktigt bra när Jocke stog och höll i bitstocken också! Mycket nöjd med transporterna då, fick banna lite, men inte alls som det kan vara när vi brukar köra mot figge.

När vi körde första passet imorse (jag o Diesel alltså) gick det så himla bra, så jag bestämde mig för att göra samma sak nästa pass men nu använda skyddsärmen.

Första transporten gled han ur position och jag fick banna lite, men sen gick det bra!! Mycket nöjd med hans attityd, position och koncentration!


Bevakningar- i söndags tränade vi med Jocke som figge. Körde med mycket störingar, men Diesel har verkligen förstått vad han ska göra. Fick ett blicksläpp! Jag stog bakom honom och gjorde en massa oljud, jag backade bort från honom och kom tillbaka och ställde mig igen, jag drog honom lite i svansen, petade honom i sidorna, jag backade ca 25 meter ifrån honom och stog tyst i 30 sekunder. Det enda som fick honom att släppa blicken var när jag trampade på en svamp i gräsmattan, så det blev en liten smäll. Tyvärr hittade jag inga flera svampar att trampa på. Jag är verkligen supernöjd med hans bevakningar. Han verkligen stirrar på figgen som en BC som fokuserar på ett får.

Givetvis fick han belöning flera gånger, dvs "varsegod" och bet och vinst av bitstocken. Han "dödar" stocken rätt intensivt, ju svårare störning destå mer ruskningar och morrningar när han har fått ta stocken.

Idag tränade jag på att han bevakade mig. Först med bitstocken och andra passet med skyddsärmen. Passade på att börja nosa lite på nästa steg i inlärningen av bevakningar. Han fick ligga ganska länge och bevaka, minst 15 sek upp till en minut. Istället för att säga "varsegod" rörde jag mig som om jag skulle fly och han fick bita i ärmen/stocken och vinna den.

Sen utvecklade jag momentet och vi började träna släppande delen. Dvs när han har bevakat, jag har försökt "rymma", han har fångat mig blir jag helt stilla och han ska då släppa på en gång för att backa ur ca tre-fyra meter, lägga sig ner och bevaka igen.

Fick hjälpa honom med visa mitt missnöje med att han inte släppte, men sen gick det bättre. Behövde bara utstöta något negativt ljud vid tre tillfällen, så släppte han på en gång och efter dessa så fattade han vad han skulle göra. Kunde då lägga på att han inte fick bita igen, dvs jag rörde mig inte, fören han hade backat några steg. När han fick bita andra gången vann han alltid stocken/ärmen.

Den här leken, för det är nog så Diesel uppfattar det som, verkar han förstå riktigt fort. Nästa pass ska jag vänta ut honom tills han har backat tre meter, innan jag rymmer igen. Förhoppningsvis kan vi lägga på ett liggkommando i nästa vecka också. Kanske vi kommer så långt att han backar och lägger sig frivilligt!!!

Den här "leken" tror jag många hundar med kamp i sig skulle uppskatta. Det är ett sätt att få struktur i leken, med frivilliga släppanden och att backa från lekisen. Det är verkligen roligt att träna detta!!!!!


Betteknik med bibehållen fart- den här delen ser mycket bättre ut nu. Han kommer i bra fart och saktar sällan av innan betet. Har nu tränat både med bitstocken och idag även ärmen. I ärmen tar han inte i lika mycket som med bitstocken, så nu ska vi träna mer med ärmen. Han blir även lite osäker på hur han ska bita om man inte håller ärmen horisontellt. Vi ska öva mera på detta, men jag är nöjd med de framgångarna han gjorde idag!!!


Inhopp- har vi fortsatt träna i skogen på bergsstup och nerfallna träd. Börjar se riktigt bara ut. Igår provade jag på vår stenmur som är en och tjugo hög och han fullkomligt flög upp på gräset som den omgärdar för att få sin pinne. Och då stog vi bara en och en halvmeter ifrån!! Känns som han börjar lita på sin egen hoppförmåga!


Hoppas på att jag känner mig bättre i morgon. Tänkte i så fall åka ner till Nacka BK och köra några tranporter och några bevakningar, men med rätt upplägg så vi får tillbaka rätt attityd när man är på appellplanen!




Av Annika Westerlund - 10 oktober 2010 16:40

Här kommer några bilder på mamman Yalla (Kullaholm's Edla)



   

Nu börjar dräktigheten att synas!


Pappa Lee (Delfleet Hawk). Visst är han snygg!!!!!


  


    


  


Kennel som ska ha valparna heter Kennel Hackihäls. Ooooo, vad det ska bli spännade och roligt! Det är inte alla som har två födslar att se fram emot!!!

Av Annika Westerlund - 10 oktober 2010 12:50

Bäbisen har gått in i en väldigt aktiv period igen. Han rör sig jätte mycket! Sparkar, stökar och knölar. Ibland är kan jag inte ens somna för att han håller på och grejar så mycket. Visserligen har jag svårt att somna ändå. Det spelar ingen roll hur trött jag är, minsta lilla ljud när jag är på väg att somna så är jag klarvaken igen. Suck! Det hör säkert till gaviditeten, för så har jag inte varit förut.

Det känns att min kropp börjar förbereda sig för förlossningen. Har börjat fått sammandragningar flera gånger om dagen, konstiga smärtor i "där nere" och dessutom läcker jag lite mjölk. Inte några mängder, utan så bröstvårtorna får som ett vitgult klägg på sig. Inget konstigt eller något jag behöver vara orolig för enligt barnmorskan.


Nu har vi fått tag på en babysitter på blocket som är i skick som ny och idag köpte vi en bärsele. Nu är det bara amningsbh, bröstpump och vagnen (ska bara hämtas och betala det som är återstår) kvar.

Bilbarnstolen kom på posten i onsdags. Vi bestämde oss för att hyra bilbarnstolarna från IF (våra bilar är försäkrade där). Det kostar 82 kr i månaden i fyra år (=3936), när det är dags för nästa storlek ringer man bara så kommer den på posten och samtidigt får man retursedel till den "gamla". Den tredje (sista) stolen får man behålla. Om man ska köpa nya stolar så spar man mellan 2-3000 på detta och jag skulle aldrig våga att köpa begagnat! Man har ju ingen aning om vad stolen har varit med om! Den kanske är trasig på något vis som inte syns och blir livsfarlig om det händer något.

Nä, det har känns kanon! Det är prisvärt, stolarna säkerhetstestas och görs rent innan de går ut till nästa "hyresgäst". Den första stolen (som vi fick hem nu) är väldigt enkel att montera i bilen, vilket gör att det inte är något svårt att flytta mellan våra bilar. Passar oss perfekt!

Vi växlar ofta mellan vilken bil vi åker i när vi är tillsammans. För det mesta åker vi min bil om Diesel ska med, eftersom vi har buren i den. Jocke gillar ju sin bil mer, eftersom det är en snabbare motor i den. Ibland när vi ska åka långt, så slänger vi över hundburen i hans. Det känns skönt att fortfarande ha den valmöjligheten.

Nu har jag i och för sig utrustat min bil lite mer för barnstolen. Köpte skyddsklädsel till sätet, satt upp en spegel så man ser bäbisen i backspegeln (bilbarnstolen kommer att vara i baksätet) osv. Det smidigast kommer nog att bli att ha hela barnvagen i baksätet också, så vi ska skaffa en gummimatta och lägga på ena halvan. Vagnen är ju blöt och skitig om vädret är sådant! Annars måste jag lägga underredet i ena halvan av hundburen och överdelen i baksätet. Det blir nog enklare att ha hela vagnen i baksätet.

Nu står Diesel och skriker vi ytterdörren, så det är bäst att jag går och släpper in honom!

Presentation

Barvatorp's Mr Diesel "Diesel"

Född 20071104  

u. Barvatorp's Etzy

e. Earo av Midälvaland

 

Länk till hans tävlingar i hunddata. 

Korad 415 p

Uppflyttad högre klass spår

2:a pris Lydnadsklass Elit

Hackihäls Indiana Jones "Indy"

Född 101024

u. Kullaholm's Edla

e. Delfleet Hawk

 

Länk till hans tävlingar i hunddata.

Länk till info om honom i SBK-tävling. 

20120310 SELCH

20120511 1:a NKL B-Jaktprov

Sammanfattande kritik:

"En samarbetsvillig trevlig hund som uppvisar stor arbetslust och presterar ett arbete till stor belåtenhet."

 

 

Kurser med mig som instruktör

Lydnadskurs på Ryegate's Kennel i Eskilstuna

 

Pris: 1700 kr 

4 x 4 timmar

11/8   kl 10-15

26/8  kl 10-15

2/9    kl 10-15

30/9  kl 10-15

 

Kurs från lydnadklass 1-elit alt. brukslydnaden appell-elit. Jag hjälper er med de moment som krisar.

OBS!!!! Det finns en plats kvar om det är någon som är intresserad!!

                                                    

"Att lyckas på tävling"
 
13/10 09:00 - 16:00
20/10 09:00 - 16:00

Kursavgift: 1 000 kr
Teoretisk kurs, vi går genom vad som är viktigt att tänka på när man ska tävla förutom att kunna momenten. T ex förberedelser- mentala och fysiska, träningsupplägg för tävling, bedömningar av momenten och andra saker som är bra att veta. Kursen vänder sig främst till de som redan tävlar eller är på gång att tävla.
Priset inkluderar lunch båda dagarna.
Max antal deltagare: 20

Anmälan görs på Nacka BK's hemsida

Privatlektioner

400 kr/45 min på Nacka BK

300 kr/45 min + milersättning 20kr/mil på annan plats

 

Kurser vi ska gå

28/9 Sökkurs för Frida Wallén gång 1/2 med Diesel

19/10 Sökkurs för Frida Wallén gång 2/2 med Diesel

Diesels kommande tävlingar

9/9 Lägre sök Waxholms BK

Indys kommande tävlingar

Följande B-jaktprov i öppenklass är vi anmälda till, vi får se vilka vi kommer med på...

 

21/7 Örebro

18/8 Sala

25/8 Hallstavik

25/8 Laxå

30/8 Mjölby

30/8 Värmdö

8/9   Eskilstuna

15/9 Enköping

29/9 Stjärnhov

 

Senaste inläggen

Arkiv

Fråga mig

5 besvarade frågor

Tidigare år

Sök i bloggen

Besöksstatistik


Skapa flashcards