Direktlänk till inlägg 29 september 2010

Sex veckor kvar till BF (beräknat födelsedatum)

Av Annika Westerlund - 29 september 2010 13:53

Yes, en vecka till har gått och nu är det sex veckor kvar. Dagarna rullar på. Jag sover otroligt mycket mellan 9-11 timmar per natt, men sova middag har jag slutat med. Det går bort så mycket på dagen då. Om jag sover middag sover jag mellan 1-2 timmar och sen tar det en halvtimme att vakna. Har bestämt mig för att det är bättre att sova på nätterna.

Har bara haft en mardröm sen jag skrev sist. Denna gång ville Jocke skiljas. Han krävde att jag flyttade, för han skulle bo kvar i huset. Han hade tagit alla våra sparade pengar. Jag var super arg, samtidigt som tårarna sprutade.

Tack och lov väckte Diesel mig med en massa pussar!!! Han som aldrig vågar väcka mig, måste på något sätt ha förstått att jag behövde hjälp. Underbara Diesel!!

Klockan var då sex på morgonen och Jocke hade åkt och jobbat, så jag ringde honom. Vi pratade en stund. Jag berättade vad drömmen hade handlat om, Jocke sa några tröstande ord. Frågade sen vad jag hade tänkt att göra idag osv. När vi la på kände jag mig lugn igen och somnade om ganska snabbt.

Har letat på nätet om det är vanligt med mardrömmar när man är gravid, men har bara hittat att det är vanligt att man drömmer konstiga saker. Dessa drömmar handlar mest om barnet och är inte så utelämnade och jobbiga som mina. Men som barnmorskan alltid säger, ingen graviditet är den andra lik.


I lördags var vi och handlade babykläder och skötbordsmadrassen.

Köpte tre långärmade bodiesar, två byxor, två pymaser i storlek 50 och fyra par strumpor i minsta storleken. Köpte även två långärmade bodiesar, två byxor och två pymaser i storlek 56. Efter mycket om och men hittade jag även en mössa i hjälmmodel i tun trikå och en vanlig mössa i lite tjockare trikå.

Det var svårt att hitta mössor i minsta storleken som jag tyckte om. Hjälmmössorna är jag inte så förtjust i. Tycker bäbisarna ser konstiga ut i dem. De vanliga mössorna var det så konstiga färger och mönster på. Gick in i varenda affär som har barnkläder i Nacka Forum och till slut fanns bara Polarn o Pyret kvar.

Det tog verkligen emot att gå in där. Visst deras kvalité på kläderna är överlägsen, men så är priserna därefter. Det känns så meningslöst att betala så mycket för något som bäbisen kommer att ha någon-några månader och inte ens kommer att hinna slita ut. Men jag hittade det jag ville ha, en lite tjockare vanlig trikåmössa i neutralt marinblått. 125 kr fattigare (kostade alltså mer än två pyamaser tillsammans) men nöjd åkte vi från Forum.

Två timmar flanerade vi runt där på jakt efter bäbikläder. Jag var helt slut i musklerna i rygg och mage. En timme är max för att jag inte ska få ont om man går sakta, typ som när man handlar. När vi kom hem var det bara att lägga sig ner en stund och vila min starkars värkande muskler och bäcken.


I morgon ska jag träffa en läkare som ska förlänga min sjukskrivning. Ska även prata med honom om att jag inte har fått någon kallelse till bäckenröntgen och kontroll av Fragmindosen (blodförtunnade mot blodpropp). Både grejerna gör man i vecka trettiosex och det är bara två veckor dit.

Bäckenröntgen måste jag göra bara för att både mamma, mormor och syrran har trånga bäcken som gör det svårt att föda naturligt. Jag vill veta om det är likadant för mig, så jag kan förbereda mig på bästa sätt. Vill inte ligga där på förlossningen och inte veta om jag kan föda naturligt eller ej.


Pelle har om möjligt blivit ännu mer aktiv. Han knölar runt i magen nästan hela dagarna känns det som, men sparkar mindre. Ibland håller han igång i en timme eller mer i sträck. Tack o lov verkar det som att han sover om nätterna. Kan röra sig lite när jag har varit uppe på toa, vilket brukar bli mellan två och tre. Men han lugnar sig alltid efter fem-tio minuter, efter att jag har lagt mig. Jag vet ju inte om han rör sig på natten, men det är inget något jag vaknar av i alla fall.

Han ligger nu alltid med huvudet nedåt. Skönt! Hoppas att det håller i sig. Vore jobbigt om han får för sig att vända sig när vi närmar oss förlossningen. Det är få som kan barn som förlöses naturligt om rumpan ligger först, speciellt om de är stora.


Har börjat fundera på var jag ska ha i den berömda väskan och när man ska packa den. Många av de saker som jag vill ha med mig går ju inte att packa fören samma dag. Typ schampoo, balsam, morgonrock, tofflor osv. Bäbikläderna kan jag ju packa nu, men det mest andra får nog vänta tills jag känner att det är dags. Man har ju några timmar på sig innan det är dags att åka till förlossningen, för det mesta vill säga. Men efter som jag är förstaföderska och i snitt tar en förlossning ca 12 timmar, så är jag rätt övertygad om att jag hinner packa då. Tänkte däremot skriva en lista på de grejerna jag behöver ha med mig, så går det fortare att packa.

Har och så börjat funderat lite smått på en förlossningsplan. Följande är jag säker på nu:


Vi åker taxi till förlossningen och tar med oss bilbarnstolen för hemfärden.


Jag vill bara ha akupunktur, TENS-apparat och lustgas som smärtlindring, ev sterila kvaddlar.


Jag vill inte ha värkstimulerande dropp eller någon form av bedövning.


Jag vill vara hemma så länge som det bara går. Hellre gå hemma och våndas i sitt eget hem, än ligga på förlossningen i en massa timmar upp till dygn.


Jag vill hem så fort som möjligt. Avskyr att ligga på sjukhus. Det har jag gjort för många gånger. Visserligen har man eget rum, men jag tror att det är bättre att komma hem så fort som möjligt och komma in i rutinerna och vardagen.


Jag vill att de torkar av Pelle innan de lägger honom på mitt bröst. Tycker nyfödda ser ganska äckliga ut med fosterfett mm.


Inga besök på BB eller den första veckan hemma. Ja, syrran är ju hemma när vi kommer, för hon kommer att bo här och passa Diesel medans vi är på förlossningen/BB.


Två dygn efter förlossningen SKA jag ut på promis med Diesel. Om det bara är så att jag orkar en tiominuters, så ska jag komma igång. Om jag väntar längre är jag rädd för att latmasken får övertaget och så kommer det ta tid innan man är tillbaka i rutinerna igen.


Något mer har jag inte kommit på än. Men när jag har träffat Aurorabarnmorskan den 18 oktober, vet jag nog mer om vilka ställningar jag kan tänka mig vilja förlösa i.

I vanliga fall är det bara förlossningsrädda som får träffa en AuroraBM, men det ingår i projektet "Våga väga". Jag ser fram emot det! En timme får man träffa henne och gå igenom förlossningsställningar, smärtlindring osv. Jag tycker det ska bli kanon. Bättre förberedelse kan man inte få!

 
 
Anna, Faran & Axxa

Anna, Faran & Axxa

29 september 2010 20:15

WOW - bara sex veckor!!! Det går fort nu :)

http://www.rackartyg.net

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Annika Westerlund - 3 augusti 2012 20:59

Jag har alltid varit så nöjd med denna bloggplats framtill för ca 1 månad sen. Då helt plötsligt försvann min header, mina typsnitt och min färger. Hur jag än gjorde gick det inte att få tillbaka dessa. Det gick inte att ändra något alls!!!!!!!!!!!!!...

Av Annika Westerlund - 14 juli 2012 18:21

Igår styrde vi kosan mot Djupdalsvallen och gruvturen. En tur som går i omväxlande mycket vacker fjällnatur och efter ungefär hälften av turen passerar man koppar och järnmalmsbrotten från 1700-talet och även de små stugor de bodde i. Turen är ca 7 k...

Av Annika Westerlund - 12 juli 2012 19:13

Ikväll gick jag ut och kastade en dubbel på ca 35 meters avstånd på "linje" gick tillbaka och skickade. Den gick bra! Gjorde några dirigeringar (som gick utmärkt) och kastade sen en ny dubbel förbi det gamla området, men en lättare som han är van ...

Av Annika Westerlund - 11 juli 2012 07:38

Det var inget vidare väder i söndags, 8 grader och lätt regn, men vi valde att ge oss ut i alla fall. Hamrafjället stog på tur, ca 9 km, 350 m höjdskillnad. Turen inleds med en brant stigning ut med Anderssjöfallet, totalt 300 trappsteg och sen forts...

Av Annika Westerlund - 8 juli 2012 22:02

I fredags eftermiddag vid halv femtiden var bilen packad och vi begav oss iväg mot Härjedalen och vår lilla stuga i Funäsdalen. Tanken var att om vi åkte vid den tiden kunde Pelle sova i bilen större delen av sträckan, då jag var orolig för hur han s...

Presentation

Barvatorp's Mr Diesel "Diesel"

Född 20071104  

u. Barvatorp's Etzy

e. Earo av Midälvaland

 

Länk till hans tävlingar i hunddata. 

Korad 415 p

Uppflyttad högre klass spår

2:a pris Lydnadsklass Elit

Hackihäls Indiana Jones "Indy"

Född 101024

u. Kullaholm's Edla

e. Delfleet Hawk

 

Länk till hans tävlingar i hunddata.

Länk till info om honom i SBK-tävling. 

20120310 SELCH

20120511 1:a NKL B-Jaktprov

Sammanfattande kritik:

"En samarbetsvillig trevlig hund som uppvisar stor arbetslust och presterar ett arbete till stor belåtenhet."

 

 

Kurser med mig som instruktör

Lydnadskurs på Ryegate's Kennel i Eskilstuna

 

Pris: 1700 kr 

4 x 4 timmar

11/8   kl 10-15

26/8  kl 10-15

2/9    kl 10-15

30/9  kl 10-15

 

Kurs från lydnadklass 1-elit alt. brukslydnaden appell-elit. Jag hjälper er med de moment som krisar.

OBS!!!! Det finns en plats kvar om det är någon som är intresserad!!

                                                    

"Att lyckas på tävling"
 
13/10 09:00 - 16:00
20/10 09:00 - 16:00

Kursavgift: 1 000 kr
Teoretisk kurs, vi går genom vad som är viktigt att tänka på när man ska tävla förutom att kunna momenten. T ex förberedelser- mentala och fysiska, träningsupplägg för tävling, bedömningar av momenten och andra saker som är bra att veta. Kursen vänder sig främst till de som redan tävlar eller är på gång att tävla.
Priset inkluderar lunch båda dagarna.
Max antal deltagare: 20

Anmälan görs på Nacka BK's hemsida

Privatlektioner

400 kr/45 min på Nacka BK

300 kr/45 min + milersättning 20kr/mil på annan plats

 

Kurser vi ska gå

28/9 Sökkurs för Frida Wallén gång 1/2 med Diesel

19/10 Sökkurs för Frida Wallén gång 2/2 med Diesel

Diesels kommande tävlingar

9/9 Lägre sök Waxholms BK

Indys kommande tävlingar

Följande B-jaktprov i öppenklass är vi anmälda till, vi får se vilka vi kommer med på...

 

21/7 Örebro

18/8 Sala

25/8 Hallstavik

25/8 Laxå

30/8 Mjölby

30/8 Värmdö

8/9   Eskilstuna

15/9 Enköping

29/9 Stjärnhov

 

Senaste inläggen

Arkiv

Fråga mig

5 besvarade frågor

Tidigare år

Sök i bloggen

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards