Direktlänk till inlägg 25 september 2010

Veckans hundträning

Av Annika Westerlund - 25 september 2010 12:42

Jag har inte varit nere på någon BK och tränat, utan tränat på tomten eller på promisarna.

Har bestämt mig för att inte blanda hundträning med gravidsnack, så ni kan välja vad ni vill läsa om.


Fotgående- började köra ett pass, men slutade. Upptäckte för första gången att han gled fram i position. Måste inse att magen är för stor nu. Han ser mig inte. Trist!! Nu blir det ingen mera fotgående fören Pelle har ploppat ut.


Inkallning med ställande och läggande- tränar varje del för sig. Har gjort vid två tillfällen. Båda gångerna gjorde han det så bra på första, så jag gjorde inga flera repetioner utan belönade bara ordentligt!


Fjärren- också mycket bra! Har bara gjort vid två tillfällen, en gång vid varje tillfälle. Valde båda gångerna att belöna när han gjort sista skiftet.


Vittringen- kör bara med en pinne i höggräs för att bara kunna fokusera på tugget. Ett tillfälle, fyra repetioner. De två första med tugg, de två sista utan tugg. Börjar poletten trilla ner?


Metallapporten- kör bara en repetion per tillfälle. Vill att han ska var riktigt på g, så upptaget blir super. Kört minst sex tillfällen. Upptaget kan bli bättre tycker jag, men farten är grym både ut och in, så även avlämningarna. Belönar massor för att inte få morra vid upptaget på tävling.


Bevakningar- har hittat på en övning själv som jag tror ska få Diesel att förstå kommandot "pass" på ett annat sätt. Efter som jag tränar med lekis och utan figge blir det lite svårare. Jag vill att Diesel ska förstå att "pass" betyder titta på det som matte visar på och släpp det inte med blicken. Att få honom att låsa blicken vid en figge som håller lekis/bitstock eller ärm är inget större problem, men svårare för mig att träna på då jag mest tränar själv. Så här går jag tillväga:

Jag lägger lekisen på en stubbe eller sten i midjehöjd, alt hänger upp den på en liten kvist i midjehöjd. Backar ca tre meter, lägger D ner och riktar hans ansikte med hjälp av handen motlekisen samtidigt som jag säger "pass". I början fick han "varsegod" nästan omgående, men nu har jag ökat tiden och även börjat röra mig bakåt ifrån honom. Om han skulle släppa blicken har jag bara lugnt sagt nej, riktat honom på nytt och sagt "pass". Fungerar mycket bra!! Vi är uppe i ca tio sekunder (varierar tiden, så han aldrig vet när) och har kunnat backa så jag står en meter bakom honom. Mycket rolig övning och perfekt att träna på när man är gravid! Inte asträngande för mig, men kräver stor koncentration från virrpannan Diesel=mycket tröttsamt!


Inhopp- tränar jag bara på promisarna och när han spontant tar kontakt, säger jag "vänta" tar upp lekisen och håller den på den nivån vi är på nu. Just nu är det strax ovanför midjan, så han är tvungen att sträcka sig efter lekisen men behöver inte hoppa för att komma åt den. Börjar se bra ut, men jag skulle vilja ha ännu mera fart! Jag vill att det ska kännas som att han sliter lekisen ur handen på mig.


Hoppteknik- en grej jag har kommit på själv. Diesel är inte särkilt duktig på att hoppa. Om han kan undvika att hoppa, så gör han det. Och nej, det är inget fyiskt fel på honom. Bad vetrinären känna igenom honom och gjorde ett rörelse prov när vi var där för halsen.

Än så länge har vi sysslat med detta i skogen, men tanken är att även köra lite på agilityplanen. Där tänkte jag använda mig lite av det tillväga gångsätt man har när man tränar hästar. Man lägger en avsatsbom på marken lite framför hindret för att hjälpa hästen vart den ska ta av för bästa hopp. När det fungerar kan man gå över till att höja bommen från marken och få ett stegrande hinder. När det fungerar lägger man till ett hinder till och får ett så kallat trippelbarr, dvs tre hinder efter varanadra med kort mellanrum, det lägsta hindret främst och sen högre och högre. På detta sätt får man hästen att ta i mer i språnget och länga sig över hela hindret.

Det är så jag vill se Diesel hoppa mot figgen. Ta av en bit ifrån, med stor kraft och självsäkerhet. Han ska komma flygande mot ärmen med hög fart, utan att bli flack i hoppet eller sakta av innan upphoppet.

Men än så länge har vi tränat i skogen. Då på låga bergsväggar ca en meter höga och så branta att han inte kan mellanlanda någonstans, utan måste hoppa ända upp för att komma upp. Jag har honom sittande vid sidan (noggran med stadgan) kastar lekisen upp på berget, gärna så han måste söka för att hitta den sen, säger "hopp" när han sitter stadigt och lekisen har landat.

Omkullfallna träd är bra också. Samma tillväga gångsätt, men han då måste hoppa över stocken. Försöker han fuska och krypa under eller springa runt, stoppar jag honom och vi börjar om. Jobbigt att hoppa tycker Diesel, när det är mycket lättare att krypa under.


Tranporter (kommando här)- har vi tränat på promisarna. Mycket noggran med hans position och kört ganska långa pass innan belöning (få lekisen som ligger i fickan). Eftersom det inte finns så mycket störningar har jag därför gått långa sträckor med flera halter.


Kommandokontroll "fot" "här pass"- det verkar han ha förstått fort!! Har ökat tiden till ca tjugo sekunder. Snart ska jag prova att rör mig mot lekisen. Under fot tror jag det inte kommer bli några problem. Det är ju så vi tränar i vanliga fall och dessutom vill jag inte träna fot mer innan förlossningen. Men under "här pass" så kommer jag nog bli tvungen att bråka lite om positionen. Han kommer vilja glida fram för att komma fortare till lekisen. Det hela kommer liksom att flyta över till vanlig tranportträning, men med tillägg för "pass" dvs fixera blicken på lekisen.


En hel del träning har vi hunnit med nu när jag går hemma själv. Varje tillfälle är kort för att jag inte ska få ont i bäckenet. Fungerar bra!! Diesel är nöjd och jag rör på mig.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Annika Westerlund - 3 augusti 2012 20:59

Jag har alltid varit så nöjd med denna bloggplats framtill för ca 1 månad sen. Då helt plötsligt försvann min header, mina typsnitt och min färger. Hur jag än gjorde gick det inte att få tillbaka dessa. Det gick inte att ändra något alls!!!!!!!!!!!!!...

Av Annika Westerlund - 14 juli 2012 18:21

Igår styrde vi kosan mot Djupdalsvallen och gruvturen. En tur som går i omväxlande mycket vacker fjällnatur och efter ungefär hälften av turen passerar man koppar och järnmalmsbrotten från 1700-talet och även de små stugor de bodde i. Turen är ca 7 k...

Av Annika Westerlund - 12 juli 2012 19:13

Ikväll gick jag ut och kastade en dubbel på ca 35 meters avstånd på "linje" gick tillbaka och skickade. Den gick bra! Gjorde några dirigeringar (som gick utmärkt) och kastade sen en ny dubbel förbi det gamla området, men en lättare som han är van ...

Av Annika Westerlund - 11 juli 2012 07:38

Det var inget vidare väder i söndags, 8 grader och lätt regn, men vi valde att ge oss ut i alla fall. Hamrafjället stog på tur, ca 9 km, 350 m höjdskillnad. Turen inleds med en brant stigning ut med Anderssjöfallet, totalt 300 trappsteg och sen forts...

Av Annika Westerlund - 8 juli 2012 22:02

I fredags eftermiddag vid halv femtiden var bilen packad och vi begav oss iväg mot Härjedalen och vår lilla stuga i Funäsdalen. Tanken var att om vi åkte vid den tiden kunde Pelle sova i bilen större delen av sträckan, då jag var orolig för hur han s...

Presentation

Barvatorp's Mr Diesel "Diesel"

Född 20071104  

u. Barvatorp's Etzy

e. Earo av Midälvaland

 

Länk till hans tävlingar i hunddata. 

Korad 415 p

Uppflyttad högre klass spår

2:a pris Lydnadsklass Elit

Hackihäls Indiana Jones "Indy"

Född 101024

u. Kullaholm's Edla

e. Delfleet Hawk

 

Länk till hans tävlingar i hunddata.

Länk till info om honom i SBK-tävling. 

20120310 SELCH

20120511 1:a NKL B-Jaktprov

Sammanfattande kritik:

"En samarbetsvillig trevlig hund som uppvisar stor arbetslust och presterar ett arbete till stor belåtenhet."

 

 

Kurser med mig som instruktör

Lydnadskurs på Ryegate's Kennel i Eskilstuna

 

Pris: 1700 kr 

4 x 4 timmar

11/8   kl 10-15

26/8  kl 10-15

2/9    kl 10-15

30/9  kl 10-15

 

Kurs från lydnadklass 1-elit alt. brukslydnaden appell-elit. Jag hjälper er med de moment som krisar.

OBS!!!! Det finns en plats kvar om det är någon som är intresserad!!

                                                    

"Att lyckas på tävling"
 
13/10 09:00 - 16:00
20/10 09:00 - 16:00

Kursavgift: 1 000 kr
Teoretisk kurs, vi går genom vad som är viktigt att tänka på när man ska tävla förutom att kunna momenten. T ex förberedelser- mentala och fysiska, träningsupplägg för tävling, bedömningar av momenten och andra saker som är bra att veta. Kursen vänder sig främst till de som redan tävlar eller är på gång att tävla.
Priset inkluderar lunch båda dagarna.
Max antal deltagare: 20

Anmälan görs på Nacka BK's hemsida

Privatlektioner

400 kr/45 min på Nacka BK

300 kr/45 min + milersättning 20kr/mil på annan plats

 

Kurser vi ska gå

28/9 Sökkurs för Frida Wallén gång 1/2 med Diesel

19/10 Sökkurs för Frida Wallén gång 2/2 med Diesel

Diesels kommande tävlingar

9/9 Lägre sök Waxholms BK

Indys kommande tävlingar

Följande B-jaktprov i öppenklass är vi anmälda till, vi får se vilka vi kommer med på...

 

21/7 Örebro

18/8 Sala

25/8 Hallstavik

25/8 Laxå

30/8 Mjölby

30/8 Värmdö

8/9   Eskilstuna

15/9 Enköping

29/9 Stjärnhov

 

Senaste inläggen

Arkiv

Fråga mig

5 besvarade frågor

Tidigare år

Sök i bloggen

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards