Direktlänk till inlägg 27 juli 2010

Lite träning med Diesel

Av Annika Westerlund - 27 juli 2010 17:00

Igår kväll hjälpte Jocke mig med lite skyddsträning.
 
Transporter- Jocke står ca 3 m framför oss, vänd mot oss. När jag och Diesel går framåt backar han, stannar jag stannar Jocke.

Diesel har en tendens att glida för långt fram. Jag gjorde så, att när han kom för långt fram gjorde jag halt och det var naturligtvis D inte beredd på. Jag bannade honom för att han inte satte sig när jag gjorde halt. Det är mer konkret för hunden om man gör så, än att banna honom för fel postion. Frida Sundberg gav mig det tipset.
Vi fick till 3 bra (korta) transporter av 5. När han gick i bra postion gjorde jag halt och som belöning "överföll" Jocke mig så D fick bita i ärmen. Jag la märke till att han biter med hela munnen om ärmen är hög, som om Jocke försökte slå mig i huvudet. Det blev sämre om anfallet blev i midjehöjd. Jag sa till Jocke att bara sikta mot mitt huvud så länge. Måste prata med Frida om det nästa gång vi ses, vilket förhoppningsvis blir 14-15 sept.
Jag och Anna har anmält oss till två dagars skyddsläger hos Frida då. Det ska bli superkul!!! Hoppas bara att jag orkar! Men Anna kanske kan serva mig lite, så jag orkar.  
 
Sändande för bevakning- Eller början till det i alla fall. Jocke ställde sig ca 25 m ifrån oss, D vid min sida. Skickade på "Revir" när han var ca 3m ifrån Jocke sa kommenderade jag ligg. När han låg lugnt med fullt fokus på Jocke, gjorde han ett överfall för att Diesel skulle få belöning för det han gjort. Egentligen är det inget överfall där i tävlingsmomentet, men det är en bra belöning så länge. Jag måste klura ut en bra belöning för sista delen också, alltså när man avbryter bevakningen genom att hämta hunden. Men det är en senare fråga.
Fick hjälpa honom första två gångerna med att vifta iväg D, då han inte ville lämna min sida (Duktig hund!), sen gick han direkt på "Revir". 

Provade att låta bli att säga ligg tredje skicket, men då halvbet han i ärmen. Bannade lite, kallade tillbaka och gjorde om. Han hade inte fattat så fort. Antagligen har ärmen för stor dragning för att ska kunna låta bli. Gjorde om två gånger till, men då kommenderade jag ligg. Nästa gång ska jag prova att ha lina på honom och bromsa in honom ca 3 m från figg. Förhoppningsvis kan jag locka fram ett frivilligt liggande och figgen får belöna det. Då tror jag att han förstår fortare. Målet är ju att han på "revir" ska springa fram och lägga sig och bevaka, allt i en följd.
Han hade fina bett här också. Sista gång var det ruggigt bra så vi avslutade där.
 
Imorse på promisen
 
Transporter- fast utan figge. När han gick lugnt vid min sida fick han lekisen. Första var dålig, andra bra, tredje o fjärde gick han med fotkontakt, men heller det än dålig postion. Han kommer inte titta på mig mer än att slå en blick då o då om figgen är i närheten. Han fick gå fler hundra meter innan belöning de två stista gångerna.

Sittande i grupp 1min- fast utan grupp. Mycket bra! En klar 10:a, men den var enkel då vi gjorde den i skogen.
 
Inkallning med ställande o läggande- katastrof!!! Galopperar två steg o stannar själv. Mycket snyggt, men helt fel. Vet inte hur jag ska lösa detta. Antingen dubbelkommado, dvs "hit" två gånger. Eller belöna första galoppsteget med boll bakåt, men jag är lite rädd för att göra så. Vill egentligen inte bara belöna speed. Han är så snabb i vanliga fall. Jag får se hur jag göra. Kanske blandar lite.
Göra om när han stannar själv verkar han inte förstå. Jag gjorde det alla gånger utom en. Alltså stannade han själv muttrade jag lite och fortsatte promisen. Den enda gången det fungerade var den tredje av fem. Då gjorde han en lite inbromsning och gick upp i galopp igen, kommenderade då "stå" och belönade. Ska även köra många mitten delar, alltså inkallning ifrån stående, kommendera ligga och belöna det. Måste få bort lite av tänket "stå=boll". Vill ha tänket "stå, ligg eller hela=boll". Han ska inte vara säker på vad han får belöning för denna gång, men om man kör hela momentet måste alla delar vara bra annars ingen belöning.
 
 
Jag mår inte så bra.... Känner mig fortfarande trött, yr o lite lillamående. Var kontakt med läkaren och hon vet inte vad det är för fel. Kanske någon infektion i kroppen eller likande. Ska till barnmorskan i morgon, hon får kolla järnvärdet, sockret osv.

Hemma från jobbet kan jag inte riktigt vara nu. Vi är bara 4 pers. Visserligen är det lugnt, men det är nog bäst att jag är där i alla fall. Jag passar på att ta det superlugnt och bara göra det jag absolut måste, nu när det är så lugnt.
Orkade egentligen inte gå någon promis i morse, men man måste ju. Gick lite lättare när vi tränade bitvis. Huvudsaken att D är nöjd!  

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Annika Westerlund - 3 augusti 2012 20:59

Jag har alltid varit så nöjd med denna bloggplats framtill för ca 1 månad sen. Då helt plötsligt försvann min header, mina typsnitt och min färger. Hur jag än gjorde gick det inte att få tillbaka dessa. Det gick inte att ändra något alls!!!!!!!!!!!!!...

Av Annika Westerlund - 14 juli 2012 18:21

Igår styrde vi kosan mot Djupdalsvallen och gruvturen. En tur som går i omväxlande mycket vacker fjällnatur och efter ungefär hälften av turen passerar man koppar och järnmalmsbrotten från 1700-talet och även de små stugor de bodde i. Turen är ca 7 k...

Av Annika Westerlund - 12 juli 2012 19:13

Ikväll gick jag ut och kastade en dubbel på ca 35 meters avstånd på "linje" gick tillbaka och skickade. Den gick bra! Gjorde några dirigeringar (som gick utmärkt) och kastade sen en ny dubbel förbi det gamla området, men en lättare som han är van ...

Av Annika Westerlund - 11 juli 2012 07:38

Det var inget vidare väder i söndags, 8 grader och lätt regn, men vi valde att ge oss ut i alla fall. Hamrafjället stog på tur, ca 9 km, 350 m höjdskillnad. Turen inleds med en brant stigning ut med Anderssjöfallet, totalt 300 trappsteg och sen forts...

Av Annika Westerlund - 8 juli 2012 22:02

I fredags eftermiddag vid halv femtiden var bilen packad och vi begav oss iväg mot Härjedalen och vår lilla stuga i Funäsdalen. Tanken var att om vi åkte vid den tiden kunde Pelle sova i bilen större delen av sträckan, då jag var orolig för hur han s...

Presentation

Barvatorp's Mr Diesel "Diesel"

Född 20071104  

u. Barvatorp's Etzy

e. Earo av Midälvaland

 

Länk till hans tävlingar i hunddata. 

Korad 415 p

Uppflyttad högre klass spår

2:a pris Lydnadsklass Elit

Hackihäls Indiana Jones "Indy"

Född 101024

u. Kullaholm's Edla

e. Delfleet Hawk

 

Länk till hans tävlingar i hunddata.

Länk till info om honom i SBK-tävling. 

20120310 SELCH

20120511 1:a NKL B-Jaktprov

Sammanfattande kritik:

"En samarbetsvillig trevlig hund som uppvisar stor arbetslust och presterar ett arbete till stor belåtenhet."

 

 

Kurser med mig som instruktör

Lydnadskurs på Ryegate's Kennel i Eskilstuna

 

Pris: 1700 kr 

4 x 4 timmar

11/8   kl 10-15

26/8  kl 10-15

2/9    kl 10-15

30/9  kl 10-15

 

Kurs från lydnadklass 1-elit alt. brukslydnaden appell-elit. Jag hjälper er med de moment som krisar.

OBS!!!! Det finns en plats kvar om det är någon som är intresserad!!

                                                    

"Att lyckas på tävling"
 
13/10 09:00 - 16:00
20/10 09:00 - 16:00

Kursavgift: 1 000 kr
Teoretisk kurs, vi går genom vad som är viktigt att tänka på när man ska tävla förutom att kunna momenten. T ex förberedelser- mentala och fysiska, träningsupplägg för tävling, bedömningar av momenten och andra saker som är bra att veta. Kursen vänder sig främst till de som redan tävlar eller är på gång att tävla.
Priset inkluderar lunch båda dagarna.
Max antal deltagare: 20

Anmälan görs på Nacka BK's hemsida

Privatlektioner

400 kr/45 min på Nacka BK

300 kr/45 min + milersättning 20kr/mil på annan plats

 

Kurser vi ska gå

28/9 Sökkurs för Frida Wallén gång 1/2 med Diesel

19/10 Sökkurs för Frida Wallén gång 2/2 med Diesel

Diesels kommande tävlingar

9/9 Lägre sök Waxholms BK

Indys kommande tävlingar

Följande B-jaktprov i öppenklass är vi anmälda till, vi får se vilka vi kommer med på...

 

21/7 Örebro

18/8 Sala

25/8 Hallstavik

25/8 Laxå

30/8 Mjölby

30/8 Värmdö

8/9   Eskilstuna

15/9 Enköping

29/9 Stjärnhov

 

Senaste inläggen

Arkiv

Fråga mig

5 besvarade frågor

Tidigare år

Sök i bloggen

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards