Direktlänk till inlägg 25 mars 2010

Första barnmorskebesöket

Av Annika Westerlund - 25 mars 2010 13:16

Allt gick jättebra hos banrmorskan. Jag kan fortsätta äta som jag gör nu o det är inget farligt att fortsätta gå ner i vikt under graviditeten. Men för att inte ställa målet för högt ska jag behålla den vikt jag har nu under hela graviditeten, alltså +-0. Jag hoppas givetvis på att kunna gå ner några kilon till. Sen efter förlossningen innebär ju det att man går ner det som bäbis, livmoder, vätska i kroppen osv väger, mellan 5-10 kilo. Det är tydligen väldigt olika från person till person.
Katrin, banrmorskan, hade en tjej som nyligen fick sitt barn. Hon har gått ner 16 kilo under graviditeten o har mått toppen bra! Wow! Det gör en verkligen motiverad!!
Pga att jag ska vara med i "Våga väga projektet" var det en massa prover som måste tas på fastande mage, så det var jag o gjorde i morse. 7 rör blev sammanlagt, bl a blodfetter, blodsocker, sköldkörtelfel, blodvärden mm. Eftersom jag är Rh negativ vad det något prov för det också.
Jag kommer också att träffa en läkare, delvis pga projektet, men också för att jag fick en blodpropp i en muskelven när jag gick gipsad. Troligtvis kommer jag bli tvungen att ta blodförtunnande under graviditeten.   
Beställde också NUPP-prov. Så någon gång under vecka 11-13 kommer jag bli kallad o göra det testet, bl a ultraljud o ett blodprov. Det är för att kolla om jag behöver göra fostervattensprov eller ej. Sen kommer det sedvanliga ultraljudet göras v 18 o då kan vi få veta könet på bäbisen om vi vill (o det vill vi) o om det syns. Jag kommer får göra två ultraljud till, v 32 o v 40, som en del av projektet. Kommer att bli kallad till en dietist o så kommer jag få gå på vattengympa en gång i veckan.


Jag är verkligen super nöjd att jag gick med i projektet. Allting är gratis!!!! Behöver inte betala för vattengympa eller de extra ultraljuden. Dessutom kommer jag träffa barnmorskan varanna vecka för invägning o då har man möjlighet att fråga sådant man undrar över. Varje invägning är ett 30 min besök. Kommer även ha regelbunda hälsokontroller för att se så man inte får några brister pga av att jag fortsätter att hålla diet. Det är väldigt viktigt att man äter bra mat o mycket grönsaker. Det är det i o för sig alltid, men i o med att jag äter mindre kalorier än jag förbrukar o är gravid är det ännu viktigare.


Hon gick också i genom varför det är så viktigt för barnet att inte äta en massa godis, chips, glass o dyligt. Redan i magen grundlägger man barnets "matvanor". Är barnet van från magen att få en massa socker o skräpmat är det den sorts mat den vill ha sen också. Mycket intressant!! Inte nog med att man gör sig själv en otjänst o går upp mer i vikt, man pajjar för barnet redan från start. Dessutom blir barnets födslovikt högre o då kan förlossningen bli svårare o komplikationer tillstöta.


Jag känner mig verkligen super motiverad att fortsätta gå ner i vikt o sköta mig under graviditeten!!! Jag har massa att vinna på detta. Diskuterade även motionsmängden. Hon tyckte väl att jag inte skulle gå en timme på morgon, utan dela upp det på två halvtimmar istället. Man är tröttare o orkar mindre under graviditeten o det är jätte bra att jag går så mycket som jag gör, men om jag mår dåligt (som jag gör nu) är det bättre att dela upp motionen på flera tillfällen. Man ska tänka på att dra ner på tempot över huvudtaget. Göra samma saker som förut, men saktare. Då blir allt gjort utan att man blir för trött. Vissa saker kommer man inte hinna, men det finns faktiskt en till i hushållet som måste börja dra sitt strå till stacken. Det va så himla skönt att Jocke va med, så han fick höra det från henne. Annars kan karlarna han en viss förmåga att ta det man säger med en nypa salt.


Jocke kände sig lite överflödig då det mest va intervju av mig, men han hade en annan attityd kändes det som på kvällen. Ungefär som att han helt plötsligt hade försått: "Nickan är faktiskt gravid! Vi ska ha barn i november!" Dessutom gick hon i genom hur vikigt det är att han stöttar mig i matvalen o inte sitter o vräker i sig en massa godis när jag inte får äta sådant.
Ang. mitt saltintag sa hon att det aldrig är bra att äta mer salt en genomsnittet, men doktorerna tvistar hur skadligt det egentligen är. Äter man bra mat o drick ordentligt är det inte så farligt som man tidigare trott. För fostret spelar det ingen roll, men jag kan binda på mig onödigt mycket vätska i slutet av graviditeten. Så jag borde försöka att dra ner på mängden, men om man jämför att äta för mycket salt med att äta godis o mat med onödigt mycket socker i, är det inget jag måste lägga ner en massa energi på. Socker o fet mat är mycket skadligare!!! Det finns inga bevis för att överdrivet saltintag är skadligt i sig, om man sköter sig för övrigt!


Känner mig gladare idag! Visst är jag trött o mår stundvis illa,  men det känns mer ok. Jag vet att jag inte behöver gå upp ett gram o det är ok att dra ner på motionen. Jag behöver inte få prestaionsångest!


Den här veckan kommer jag berätta den stora nyheten på min hemsida o lägga en länk till den här bloggen. Mao kommer jag inte fortsätta skriv i min träningsdagbok, utan skriva om hundträningen här också.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Annika Westerlund - 3 augusti 2012 20:59

Jag har alltid varit så nöjd med denna bloggplats framtill för ca 1 månad sen. Då helt plötsligt försvann min header, mina typsnitt och min färger. Hur jag än gjorde gick det inte att få tillbaka dessa. Det gick inte att ändra något alls!!!!!!!!!!!!!...

Av Annika Westerlund - 14 juli 2012 18:21

Igår styrde vi kosan mot Djupdalsvallen och gruvturen. En tur som går i omväxlande mycket vacker fjällnatur och efter ungefär hälften av turen passerar man koppar och järnmalmsbrotten från 1700-talet och även de små stugor de bodde i. Turen är ca 7 k...

Av Annika Westerlund - 12 juli 2012 19:13

Ikväll gick jag ut och kastade en dubbel på ca 35 meters avstånd på "linje" gick tillbaka och skickade. Den gick bra! Gjorde några dirigeringar (som gick utmärkt) och kastade sen en ny dubbel förbi det gamla området, men en lättare som han är van ...

Av Annika Westerlund - 11 juli 2012 07:38

Det var inget vidare väder i söndags, 8 grader och lätt regn, men vi valde att ge oss ut i alla fall. Hamrafjället stog på tur, ca 9 km, 350 m höjdskillnad. Turen inleds med en brant stigning ut med Anderssjöfallet, totalt 300 trappsteg och sen forts...

Av Annika Westerlund - 8 juli 2012 22:02

I fredags eftermiddag vid halv femtiden var bilen packad och vi begav oss iväg mot Härjedalen och vår lilla stuga i Funäsdalen. Tanken var att om vi åkte vid den tiden kunde Pelle sova i bilen större delen av sträckan, då jag var orolig för hur han s...

Presentation

Barvatorp's Mr Diesel "Diesel"

Född 20071104  

u. Barvatorp's Etzy

e. Earo av Midälvaland

 

Länk till hans tävlingar i hunddata. 

Korad 415 p

Uppflyttad högre klass spår

2:a pris Lydnadsklass Elit

Hackihäls Indiana Jones "Indy"

Född 101024

u. Kullaholm's Edla

e. Delfleet Hawk

 

Länk till hans tävlingar i hunddata.

Länk till info om honom i SBK-tävling. 

20120310 SELCH

20120511 1:a NKL B-Jaktprov

Sammanfattande kritik:

"En samarbetsvillig trevlig hund som uppvisar stor arbetslust och presterar ett arbete till stor belåtenhet."

 

 

Kurser med mig som instruktör

Lydnadskurs på Ryegate's Kennel i Eskilstuna

 

Pris: 1700 kr 

4 x 4 timmar

11/8   kl 10-15

26/8  kl 10-15

2/9    kl 10-15

30/9  kl 10-15

 

Kurs från lydnadklass 1-elit alt. brukslydnaden appell-elit. Jag hjälper er med de moment som krisar.

OBS!!!! Det finns en plats kvar om det är någon som är intresserad!!

                                                    

"Att lyckas på tävling"
 
13/10 09:00 - 16:00
20/10 09:00 - 16:00

Kursavgift: 1 000 kr
Teoretisk kurs, vi går genom vad som är viktigt att tänka på när man ska tävla förutom att kunna momenten. T ex förberedelser- mentala och fysiska, träningsupplägg för tävling, bedömningar av momenten och andra saker som är bra att veta. Kursen vänder sig främst till de som redan tävlar eller är på gång att tävla.
Priset inkluderar lunch båda dagarna.
Max antal deltagare: 20

Anmälan görs på Nacka BK's hemsida

Privatlektioner

400 kr/45 min på Nacka BK

300 kr/45 min + milersättning 20kr/mil på annan plats

 

Kurser vi ska gå

28/9 Sökkurs för Frida Wallén gång 1/2 med Diesel

19/10 Sökkurs för Frida Wallén gång 2/2 med Diesel

Diesels kommande tävlingar

9/9 Lägre sök Waxholms BK

Indys kommande tävlingar

Följande B-jaktprov i öppenklass är vi anmälda till, vi får se vilka vi kommer med på...

 

21/7 Örebro

18/8 Sala

25/8 Hallstavik

25/8 Laxå

30/8 Mjölby

30/8 Värmdö

8/9   Eskilstuna

15/9 Enköping

29/9 Stjärnhov

 

Senaste inläggen

Arkiv

Fråga mig

5 besvarade frågor

Tidigare år

Sök i bloggen

Besöksstatistik


Skapa flashcards